
The Ex bestaat 45 (!) jaar en speelt in 2024 hun 2000ste concert (2000 in 45 verschillende landen!). Opgerezen uit de levendige kraakbeweging van Amsterdam in 1979, heeft The Ex – een naam die je snel en makkelijk op een muur kunt spuiten – zich al veertig jaar lang bewezen als een volledig zelfvoorzienende muzikale entiteit. Met een vrije en radicale geest banen ze zich een weg door de wereldwijde underground.
Nu, 45 jaar later, heeft The Ex een repertoire opgebouwd waarin ook stijlen als jazz, noise, etnische muziek en improvisatie voorkomt. De rollende manier van drummen, het ritmische en dwarse gitaargeluid en de speels obstinate zang zorgen voor de typische ‘Ex-sound’. Hun open muzikale blik leverde hen veel internationale waardering op en tot de fans van The Ex kunnen we onder andere underground iconen als Tortoise, Steve Albini (Shellac) en Sonic Youth rekenen.